Socialtjänsten

För att sammanfatta det med en mening: Jag har valt rätt yrke!

Jag utför då min praktik på vuxensektionen vilka de flesta säkert redan känner till. Där gör de utredningar om vilka insatser som är aktuella för vuxna missbrukare över 20år samt vuxna individer med psykisk ohälsa. De med psykisk ohälsa får inte stöd utifrån LSS utan från SoL (socialtjänstlagen). De som tillhör LSS tillhör en annan sektion.

Än så länge har jag fått vara med på allt! Det är bara en klient som inte ville att jag skulle följa med och det får jag ju självklart respektera. Det är ändå skönt och roligt att jag får följa med på det mesta. Upplägget bygger lite på lära genom att göra så jag har redan fått ansvar för en klient. Ska ha ett enskilt möte med denne i början av nästa vecka i form av ett motiverande samtal. Vi ska även lägga upp en plan för hur den närmsta tiden ska planeras. Så jag har ringt till klienten och ska alltså träffa denne själv. Spännande!

Idag har jag varit på studiebesök på Mottagningssektionen. Träffade en socialsekreterare där som förklarade socialtjänsten i stort och vad de sysslar med på mottagningen. Som ny klient hos Soc hamnar man vanligtvis först på mottagningen där de gör en form av bedömning för att se vilken sektion ärendet tillhör, t.ex. försörjningsstöd, barn & ungdomssektionen, familjerätten, LSS, eller vuxensektionen. Det var verkligen lärorikt! Så nu har jag fått en grund i vad som pågår runt om i huset :).

Jag fick även information om olika verksamheter som t.ex. Växhuset vilket verkar vara en mycket bra och välbesökt av unga föräldrar. Ett hett tips! Det är dock främst för boende på Hertsön och Örnäset :).

I övrigt så har jag varit totalt slut dessa två första veckorna! De är enormt mycket information och sinnesuttryck att ta in så jag har vanligtvis stukat i säng före 22 :-P. Men nu ska det bli ändring! Jag kommer vara i Luleå fram till September så nu vill jag uuuuuuuuumgås!! Det har gått på tok för länge mellan träffarna!



Kommentarer
Postat av: Lisa

Förlåt att jag aldrig hörde av mig, det vart så sent! :/ Men vi får träffas en annan dag helt enkelt :D Godnatt!

2011-01-29 @ 00:49:18
URL: http://pluppi.blogg.se/
Postat av: Marie

Den var en mamma på "min" mötesplats som hade varit på växhuset och påpekade att de flesta verkade vara unga mammor och när jag tänker efter går typ alla "mina mammor" som är "yngre" där. Och då diskuterade vi att den kanske var riktad mot yngre, är det så?



Många " i det inlägget. ;)

2011-01-29 @ 07:51:17
URL: http://rudies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0