Born to be a leader

Jag tror definitivt att det finns ledar material i mig men kanske inte att jag är en fullutblommad ledare. Men i grupper där ingen tycks ta initiativ så kliver jag automatiskt in och tar den rollen och har inget emot det heller faktiskt. Men Jag vill ju däremot att alla i gruppen ska känna sig lika engagerade.

Kursen som vi precis har påbörjat heter Ledarskap och organisation i socialt arbete, därav mitt nyfunna intresse ;P. Jag anser mig själv vara en reflekterande människa och när man precis har fått ny kunskap om någonting så lägger jag märke till omgivningen på ett helt annat sätt och fokuserar på andra saker helt enkelt. Nu har vi precis fått lära oss att ledare inte har gemensamma karaktärsdrag. Det har skett otaliga forskningsansatser för att försöka bevisa detta fenomen men utan lycka. Jag tror dock att intresset för att leda andra formas av uppväxten, erfarenheter och till viss del kanske även medfött?

Nu har jag precis plöjt igenom en engelsk, vetenskaplig artikel så jag slutar här. Lämnar er dock med detta;

Visste ni att om man ser någon annan gäspa och härmar detta beteende så är detta ett tecken på att man känner empati. Man känner med andra människor :)


Kommentarer
Postat av: Lisa

Kul att du trivs i skolan Helena!! :)

2010-09-01 @ 20:36:26
URL: http://pluppi.blogg.se/
Postat av: Marie

Att vara äldst i syskonskaran ger en mer ledartyp, det är du det!

2010-09-02 @ 09:03:53
URL: http://rudies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0